fredag den 13. marts 2015

Kærestens flue.



Kender i det?


En stille og rolig fredag aften sidder jeg atter engang ved fluestikket, og hygger mig med at binde forskellige fluer. Denne fredag var det geddefluer jeg fordrev tiden med, og havde bundet en god håndfuld fluer, da kæresten kommer hen til bordet, sætter sig ned og observerer mens jeg omhyggeligt samler fjer, hårmaterialer, flash og andre materialer til det der forhåbentligt skal sætte et par gedder mere på kontoen den kommende weekend.
Efter jeg i omtrent 10 minutter havde fortalt levende om de forskellige materialer, hvordan man binder fluer, og hvorfor gedderne kan fanges på sådan en samling indfarvede hår og fjer, bundet rundt om en fiskekrog, kigger hun lidt på de forskellige farvestrålende materialer, og spørger om hun ikke må prøve at designe en flue. Jeg tænker at det kan der vel ikke ske noget ved, så hun får lov til at vælge nogle forskellige materialer, og så skal jeg prøve at binde en flue ud fra det.
Jeg må indrømme at jeg kiggede en ekstra gang da hun viste mig de materialer hun havde valgt. Lysblå og lilla polarræv, grøn rabbitstrips, lilla flash og en lyseblå flash cactus chenille. Nå ja det skulle da prøves, det var ikke lige de materialer jeg havde valgt først, skulle jeg designe en ny geddeflue, men det så da spændende ud, og jeg bandt en geddeflue ud fra de materialer.

Dagen efter skulle de forskellige fluer så prøves af. Fisketuren foregik ved bredderne af Grindsted engsø kanalen, og efter et par timer uden den mindste aktivitet på nogle af de andre fluer, var det tid at prøve kærestens kreation af.
F..... om ikke der efter blot omkring et kvarters fiskeri er en gedde der får øje på fluen, og bestemmer sig for at smage lidt på den. En fin gedde på 3 - 4 kilo, huggede fluen i sig, og så kunne jeg så køre hjem og fortælle hende at hendes flue altså godt kunne fange fisk. Ja man behøver ikke være fluefiskeekspert for at kunne kreere en flue der kan fange gedder. Det skal nok lige nævnes at min kæreste ikke fisker overhovedet, og har ikke mere interesse i at fiske eller i lystfiskeri overhovedet, end jeg har i at se reality tv, og det er ikke ret meget, men hun syntes lige det var sjovt at prøve at designe en flue.



Bindebeskrivelse.

Materialer:
Krog:                  Owner longshanks hook str. 4/0
Bindetråd:           Garrison scot blue 6/0
Tail:                    Grøn rabbitstrip bundet over et bundt lilla flash
Vinger:               Totter af lyseblå og lilla polarræv
Krop:                   Lyseblå flash cactus chenille
Øjne:                   5 mm guld twin eyes



1: Dæk krogen med bindetråd, bind et bundt lilla flash på ca. 15 cm som hale.


2: Bind et stykke grøn rabbitstrip ovenpå flashen


3: Bind et stykke lyseblå flash cactus chenille fast.



4: begynd nu med at forme kroppen, ved at indbinde små totter af lyseblå polarræv ind hhv for oven og for neden, med ca 1 cm mellemrum. Vikl flash chenillen om kroppen mellem hver indbinding af polarræv.




5: Afslut kroppen med 2 totter lilla polarræv, 1 for oven og 1 for neden, form hovedet og bind et par 5 mm guld twin eyes oven på hovedet. Afslut hovedet, lakér og fluen er færdig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar