søndag den 4. august 2013

Hej.....
Og velkommen til min blog. Jeg hedder Ryan Sigwulf Jacobsen, og jeg er meget passioneret lystfisker.
Jeg fisker stort set alle former for lystfiskeri, og efter stort set alle typer fisk, men det der virkeligt ligger mit hjerte nært er fluefiskeriet, og i særdeleshed tørfluefiskeriet.
Fluefiskeriet optager nok i omegenen af 80 - 90 % af mine årlige 200 - 250 fisketure. Det er fluefiskeri med både en-hånds, og to-håndsstang. Sommerhalvåret er stort set reserveret til fluefiskeriet, når jeg en sjælden gang lader fluestangen ligge hjemme er det for at medefiske efter skaller, suder, brasen, karpe og den slags. Når bladene begynder at falde af træerne, og temperaturene falder deler det sig mere fifty-fifty mellem fluefiskeri og andre typer fiskeri. Når efteråret begynder at melde sin ankomst, og sæsonen i åerne lakker mod enden, finder jeg det tungere skyts frem, og fisker gedder i de lokale søer både på flue, men også med døde agnsskaller, eller smutter på havet efter fladfisk, torsk eller andre spændende saltvandsfisk. Vinteren er også den tid hvor jeg finder fluestik, og bindegrej frem, og binder fluer til den kommende sæson. Jeg har bundet fluer siden jeg i 1991 blev introduceret for fluefiskeriet, og for mig er der ikke noget mere afstressende end at sidde ved fluebordet, med en kop friskbrygget kaffe, og binde de kreationer, der forhåbentlig skal sikre en god sæson.

De seneste 2 uger har været meget spændende. Det har været varmt, fugtigt og det har ikke blæst meget, så betingelserne for klækning af insekter har været optimale, hvilket man også godt kan fornemme når man går en tur langs åen. Det vrimler med insekter, og på nogle aftener kan overfladen næsten koge af fisk der mæsker sig i friske fluer og myg.
Jeg ramte en af disse aftener for 1½ uge siden. I løbet af en lille time huggede 6 fisk på fluen, desværre fik jeg kun to af dem i nettet, en 10 cm bækørred og en flot 30 cm bækørred lige inden solen var helt væk. De øvrige fisk var alle pæne fisk, men jeg mistænker at en del af dem nok har været regnbueørreder, da jeg i de følgende dage har fanget en del regnbueørreder på det samme stræk. Fine fisk på 30 til 40 cm, der fighter forrygende og smager fantastisk, men jeg må nok indrømme at hver gang fluen forsvinder under overfladen, og linen strammes op, så håber jeg det er noget gyldent med røde og sorte prikker der sidder fast for enden.

Bækørreden har altid været min favorit fisk, lige siden jeg som 5 årig rendte rundt ved kanalen hjemme i Karstoft, og fangede min allerførste fisk, en bækørred, på en blomsterpind med et stykke nylonsnøre og en fiskekrog jeg havde "lånt" i min fars grejkasse.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar